mandag 9. juli 2012

03.05.12



Nå har jeg hatt valpene i to døgn og har startet med å bekymre meg skikkelig for hvordan jeg skal klare å levere de i fra meg. Heldigvis har jeg en veldig god magefølelse med alle som går og venter på verdens søteste valp - men, ingenting er som "hjemme hos ho mor"..... Jaja, det blir vel både gledestårer og andre tårer når hentedagen kommer. MEN, til den dagen kommer skal jeg kose meg sinnsykt mye med godingene. Kjenne på godlukta, se på de, høre på de og kose meg med de!
I dag har alle mistetnavlestrengen. Den var veldig tørr og hard i går og det så ikke noe videre behagelig utå krype  rundt i kassa med  den på slep.  Men, det var ingen av valpene som gav uttrykk for at det var ubehagelig, så da var det vel ikke det da.
Fire av valpene har økt vekten sin i forhold til fødselsvekten.En med hele åtte prosent!! Det er en skikkelig tjukkas. Noen har økt vekta fra i går, men er ikke kommet opp i fødselsvekt enda og andre har fortsatt å gå litt ned. Alle som har mistet vekt ligger innenfor de "normale" ti prosentene. Når jeg har byttet på valpekassa og etter at Zelante har vært ute i dag så har jeg passet på at den tjukkeste fikk de fremste spenene og de tynneste får de beste helt bak. Så blir det spennende å se i morgen.

Bevegeligheten har økt betraktelig, noen har en merkelig måte å komme seg opp på alle fire beina, så hopper de på en måte fremover og lander flatt på magen, så er det opp på beina på nytt...... Selvsagt gjør de ikke det når jeg har kameraet klart..... Noen bare står på bakbeina og noen på bare forbeina. Mesteparten av tida ligger de og sover. Jeg elsker å se de små rykningene i kroppen deres fordi det betyr at alt er bra. Jeg synes det er så rart at de hovedsaklig er så samstemte. De er jo både døve og blinde! Men enten sover alle, eller så spiser alle, eller så kravler alle rundt og leter etter den beste plassen å sove på :-)

Valpene har også hatt sitt første besøk av eierne av hanhunden i dag. Zelante var glad for å få besøk og lot de få beundre de små vidunderne. Valpene skal ha mye ro denne første perioden, men samtidig er det viktig at de blir vant til menneskelukt og å bli litt handtert. Derfor lar jeg enkelte som kjenner Zelante godt og som jeg vet ho ikke blir stresset av å ha på besøk, komme for å se. Det er Zelante som bestemmer alt, om ho viser minste tegn til stress er det stopp.

Det som stresser Zelante mest, er at ho må gå på do en gang i blandt. Da løper ho ut, gjør det ho må før ho løper inn igjen. Når ho kommer inn, sjekker ho at alle valpene er der de skal være, så legger ho seg i kassa med et godt og hjertelig sukk.

I løpet av alle årene jeg har hatt hund, har jeg gått på mange forskjellige kurs for å lære. Noen kurs har gitt meg mye, andre har gitt meg mindre. Men, ett av de kursene jeg ser at jeg bruker daglig er kurset i hundens språk. Det å kunne "lese" reaksjonen til hunden er utrolig verdifullt. Det gir meg mulighet til å handle før noe kan utvikle seg til et problem. Så i tillegg til valpekurset, er det ett av de kursene jeg på det sterkeste vil anbefale alle å ta, uansett hva du har lyst til å gjøre med hunden din.

Lurer på om jeg noen sinne kommer til å se meg mett på valpene, tviler veldig på det.... Har tatt noen få bilder i dag også jeg, sann for sikkerhets skyld ;-)











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar