mandag 9. juli 2012

05.05.12


I dag har Zelante begynt å  gå frivillig ut av valpekassa, men først når jeg tar frem bandet og sier vi skal gå ut. Fortsatt er det bare ut for å gjøre det nødvendige, så løper ho inn igjen. Utover det så går ho ikke ut av valpekassa. Ikke engang for å drikke eller spise. Selv om både mat og drikke står rett ved siden av valpekassa, så må ho få begge deler på senga om ho skal spise eller drikke. Når jeg setter det oppi til henne, så spiser og drikker ho masse. Ho ligger også utrolig rolig, i dag har jeg lagt madrass ned i bunnen på kassa slik at ho skal ha det litt mykere.
I dag har Zelante sovet veldig mye. Når ho ikke sover og når det ikke er noen valper på puppen, så ligger ho og ser på de. Lurer på om ho tenker det samme som meg - at de er verdens vakreste :-)
Valpene vokser, alle legger godt på seg og jeg begynner se forskjellig oppførsel  (vet ikke helt om en kan si det er personlighet enda - men det virker litt slik) Den store tykke klatrer alltid oppå de andre valpene når ho skal spise, så bruker ho vekta si og "åler seg" ned til ho har funnet en plass der det er en patte til henne. Lille turkis har stikk motsatt strategi, ho går bak Zelante og aker seg inn mellom bakbeina hennes. På den måten kommer ho under alle de andre valpene og bare "smetter opp" og finner seg en passende patte. Lille blå, har lyst til å få til samme strategi som lille turkis, det er bare det at han ikke har forstått at han må gå mellom bakbeina til Zelante, så han går gjerne bak ryggen hennes og prøver å åle seg under den. Det klarer han også ett lite stykke, før han setter seg helt fast og hyler til Zelante reiser seg akkurat nok til at han kommer seg løs igjen.
Noen synes det er helt OK å ligge på rygg å spise, andre sier høylydt i fra dersom de synes søskenene blir for nærgående mens de spiser.
Valpene har fascinerende stor tunge til å ha så liten munnåpning og tunga krøller seg rundt puppen når de suger melk.
De har alle sammen begynt å reise seg på alle fire beina, noe som medfører at de har en utrolig merkelig måte å bevege seg fremover på. En kombinasjon av kryp, gå og harehopp....
Noen har måttet få nye merkeband, de andre var begynt å bli for stramme. Snart kan de få på seg halsbanda, jeg må bare kjøpe noen flere først...
Jeg er helt overbevisst om at dette kullet er det vakreste som noen gang har vært (helt uhildet selvsagt). Av og til når jeg sitter i valpekassen og nyter synet, så bare begynner tårene å trille (jada - der forsvant all seriøsitet som oppdretter....) I gårkveld når jeg skulle legge meg, var det en skikkelig nedtur. På grunn av utbryterkongen fra natta før, måtte jeg sette i ei ekstra fjøl i valpekassa. Dermed kunne jeg ikke lenger ligge å se på de helt til jeg sovnet... Men, jeg kunne høre på godlydene ;-)
Har ikke klart å ta ett godt potebilde, men noen av dagens små søte kommer her!
Jenta med oransj er "den store tykke"
 Lille hvit måtte få nytt band i dag
 Lille hvit er ute og klatrer på mamma
 Zelante får mat på senga
 Lille turkis har matfatet for seg selv - og nyter det!
 Matfatet er godt å sove i også
 Klarer dere å telle til ni?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar