mandag 9. juli 2012

07.05.12


Tenk i morgen er valpene ei uke gamle, jammen har tida gått fort!
I gårkveld begynte noen av de å logre. Jeg hadde lagt meg på madrassa mi på gulvet og lå og kikket også plutselig så ser jeg noen snåle skygger som "popet opp" med ujevne mellomrom. Når jeg reiste meg for å kikke og se, så var det jammen noen små haletipper jeg så. Først så var jeg veldig i tvil  har de logret hele tida og jeg bare har glemt det? Men, nei  jo mer jeg ser, jo sikrere blir jeg på at de har ikke logret slik. Halen løftet godt opp også sveiver den frem og tilbake! Det er ikke portistempo på logringen enda, men logrer, det gjør de! Utrolig herlig å se på! Men, har jeg klart å få bilde av de logrende halene - nope..... Har jeg prøvd? Åja.....
Lille turkis klarte i dag enkelt å ødelegge teorien min om at alle valper går i ring med klokka når de letter etter mammaen sin, ho gikk galant i ring mot klokka..... Kanskje synes ho det er enklere å snike seg under de andre da?
Det er ikke så ofte alle suger melk samtidig lenger. De deler seg mer i to også går de skift. For Zelante har nok det medført at ho mer eller mindre konstant har minst en valp som dier.
Valpene holder mye bedre på kroppsvarmen nå, enn det de har gjort til nå. Nå er bare når jeg tar Zelante ut at jeg har på varmelampen. Ellers har jeg ikke på varme til de, Zelante er kjempevarm likevel og har i korte perioder lagt på gulvet på valperommet i dag. Ho har også hatt seg noen snarturer opp på kjøkkenet for å se etter godbiter - men da er ho veldig kjapp ned igjen. All mat og alle godbiter til henne blir servert på valperommet slik at vi ikke skal risikere at ho ikke har lyst til å være der lenger. Jeg tror ikke at det er noen stor fare akkurat, men for sikkerhets skyld så.....
Nå har halvparten fått så store ører at de henger ned, resten har de oppover enda. Jeg tror jeg vet hvorfor de er født døve..... De er for at de ikke skal bli hørseskadet når de legger seg oppå et søsken som ligger og koser seg med patten sin og absolutt ikke vil bli forstyrret ;-)
Alle valpene blir lett håndtert og utsatt for mildt stress hver dag. Jeg merker ganske stor forskjell fra første gang. Nå er det flere av de som legger seg til å sove i hendene mine.
Når jeg steller valpekassa, det pleier jeg å gjøre samtidig som jeg tar Zelante ut om kvelden så legger jeg de i en balje med et fleeceteppe i. Der roer de seg med en gang og legger seg til å sove. Når Zelante kommer inn igjen, går ho til baljen og sjekker at alle er der, før ho legger seg i valpekassa og venter på at de skal komme ut av baljen.
Vi koser oss fortsatt veldig! Jeg har begynt å legge planer og avtaler for sosialiseringen og gleder meg skikkelig til valpene er gamle nok til å begynne med det. Tror jeg har klart å få til avtale med om trent alle typer mennesker, fra små barn til menn med skjegg!! Så har jeg begynt å tenke på hva jeg skal putte inni valpebingen. I slutten av neste uke tenker jeg at de trenger et større område å bevege seg på. Da må de få forskjellige utfordringer inn til seg. Varierende underlag å gå på, ting som bråker - kanskje ei vippe........ Om noen har noen gode ideer så mottas de med takk :-)
Når jeg ser på bildene nå, så ser jeg at det ikke var så lurt med to turkise..... I virkeligheten ser jeg lett forskjell, men på bildene er det ikke like lett..... En av de skal få nytt band i morgen.
Store turkis
 Familiebilde




 Store turkis er nærmest, så er det lille turkis, den tredje sorte er den hvite. Hvem de to brune husker jeg ikke.....
 Lille turkis
 Den grønne førstefødte og rosa

 Sover i alle stillinger
 Jada, alle er der :-)
 Store turkis
 Store turkis, hvit, lilla, rosa og grønn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar