torsdag 19. juli 2012

14.06.12


Valpene har vært litt ute i dag, men på grunn av vinden så blir det mye mindre enn jeg ønsker. Når de ikke får tatt ut energien sin ute, så blir de ekstra aktive inne.... De fikk griseører, mange små og ett stort. Det var ingen overraskelse at Frk lilla var raskt ute og sikret seg det store øret, jeg satt og ventet for å se hva som ville skje for jeg forventet at Mr grønn skulle komme og ta det store øret. Han og Frk lilla kjemper både om å være størst og det største matvraket. Men, mens Mr grønn gikk i sirkel rundt Frk lilla for å finne ut hvordan han best skulle angripe saken. Så kom lille gull, som gikk rett under magen til Mr grønn og bort til Frk lilla og tok griseøret med seg og gikk. Tror alle ble så sjokkerte at ingen fikk tid til å reagere før ho hadde fått lagt seg godt til rette for å kose seg med det. Utrolig morsomt å se på. Ho er definitivt den smarte! Men, det var ikke så lenge ho fikk ha tyvgodset sitt i fred - og da kom de i flokk for å hevne seg.
Jeg har aldri tenkt over hvor lærevillige valper i denne alderen er, men det er helt utrolig. Jeg klør i fingrene etter å begynne å trene litt, men tror det blir for uhåndterlig med ni stykker. Men, du så gøy det hadde vært! Alle valpene kan "nå er det mat småtroll" da våkner de eller slutter med det som de holder på med og kommer løpende for å få mat. Alle reagerer også på "kom", da kommer de løpende og står og hopper nedfor meg og venter på å bli løftet opp.
Tror jeg må tenke ut noe lurt som jeg kan klare å trene alle ni på samtidig. Kan i allefall "klikke de inn". Så får vi se hva det blir tid til.
Noe av det de har lært selv, eller av Zelante er at når kjøleskapdøra åpnes, så må en løpe veldig fort inn i kjøleskapet. Jeg har ingen bilder som viser det, høyeste prioritet er å få lukket kjøleskapdøren ute at det blir værende noen valper inni. Også har de oppdaget at oppvaksmaskina er spennende når den er åpen. Når jeg lager mat, har jeg ikke lenger en hund på beina mine - men ti, og da blir det fryktelig vanskelig å bevege seg.....
De er noen små troll, det merkes godt at de klør i tennene og sitronen er flittig i bruk. Men, det er ikke alt jeg kan ha sitron på heller. F.eks ull tidsskrift korga mi, den har Mr grønn lagt sin elsk på. Den er tydeligvis veldig god å tygge på, når har jeg tatt han vekk når han tygger på den, så får han ett skikkelig rampete blikk - ser på meg gjennom øyekroken med DET blikket. Og når jeg løfter han vekk, så er han kjempefornøyd koser litt før han slippes ned på gulvet - og går strake veien bort til korga for å bite litt igjen......
I dag har de tisset eller bæsjet på gulvet bare to ganger. Ellers har det gjort det på en kladd - og ei pute som er (var) Zelante si. Dvs tre ganger i skrivende stund.....
Alle valpene vet også at om de klatrer oppetter leggen min så blir de løftet opp og får masse kos.... - Unnskyld valpekjøpere, men jeg KLARER ikke å la vær! Dere klarer fint å venne de av med det igjen :-)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar