torsdag 19. juli 2012

20.06.12


Valpene har lært  seg trikset med å komme seg ut av innhegningen, den må nok bygges helt om dersom vi skal klare å holde de på plass der. For se hva vi kan få gjort i kveld. Det viktigste er at de ikke kan komme seg ut av hagen lenger og det kan de ikke. Selvsagt prøver de ikke å bryte seg ut når jeg er der, men med en gang jeg går inn for  f.eks å ha klær i vaskemaskinen så setter de i gang. Z har forstått hva ho må gjøre og kommer bort i trappa til meg og sier klart i fra at nå trenger ho hjelp. Siden ho aldri bjeffer til vanlig, så er det bare å løpe når ho varsler. Nå har vi trippelsikret valpegården også, skal de klare å rømme i morgen - så må de grave seg under! (Men ikke fortell det til de.....)
Vi fikk besøk av Rocky, en seks år gammel herremann som skulle hjelpe til med å sosialisere valpene. Han lærte de i allefall at han ikke var farlig! Han likte slett ikke at det kom ni stykker i full fart etter han hver gang han prøvde å bevege seg, så han fant ut at det tryggeste var å sette seg en plass og late som om hverken han eller valpene eksisterte. Opus var også en liten tur på besøk, noe valpene syntes var kjempegøy - det er litt fart i han nemlig!
På kvelden hadde jeg kalt inn forsterkninger og valpene ble puttet i bilen og tatt med til klosteret. Målet var både fotoseanse, alenetrening med valpene at de skulle få hilse på nye folk og gå på en ny plass. I tillegg fikk vi trafikkstøy som bonus, det hadde jeg ikke tenkt på.
Først ble en og en valp tatt ut av bilen og de fikk hilse på en fremmed dame. I dag gikk alle logrende mot henne og syntes både plassen og dama var kjekk. Vi hadde plassert to ekstra hjelpere lenger inne og de fikk i oppdrag å passe valpene etterhvert som de var ferdige med hilsinga. (Jeg tror de syntes fem valper var nok  - ni var mange..... ) Valpene storkoste seg på klosteret, løp rundt på plenen og likte spesielt godt å løpe rundt brønnen. Men, planen var å ta vakre bilder med fin bakgrunn - hvor enkelt tror dere det er med ni valper? Ikke i det hele tatt...... Bildene ble som de ble, ikke noe å gjøre med det. Tror jeg har lyst til å prøve en gang til, men kanskje da med enda flere hjelpere. Det hadde vært så kjekt å få bilde av alle ti hundene inne i klosterruinene - ett skikkelig fint bilde som jeg kunne hatt på veggen......
Planen var å komme meg hjem med valpene slik at de kunne spise før de ble for trøtte. Men, det tok på å være på klosteret og alle sovnet i bilen og ingen våknet selv om jeg bar de inn på stua. Så da kommer vi ganske skjevt ut med måltidene i dag, spørs når vi kommer oss til sengs i kveld da..
Valpene sov hele natta i natt, det er utrolig deilig! Det skjer oftere og oftere nå, håper at de lærer at natt er natt og husker det når de kommer til sine nye eiere. Utrolig hvor nyttig det har vært med fast leggerutine. Trodde ikke det skulle fungere like godt på ni som på en valp, men det har det gjort.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar