tirsdag 10. juli 2012

21.05.12


I dag har nok vært den dagen valpene har vært mest høyrøstet av alle. De fikk for første gang (med unntak av markkuren) smake ett alternativ til morsmelk. Jeg har lest mye om første gangen valpene skulle få ny mat, og de fleste plassene inklusiv på oppdretterskolen så lærte jeg at første gangen valpene får tilbud om noe annet enn melk, så er det slett ikke sikkert at de vil ha det..... Derfor så tenkte jeg at jeg skulle være lur, tok to valper med meg ut på kjøkkenet, valpene i fanget og ei hand med karbonadedeig. Så kunne de nå bare sitte der og se litt på hverandre og på karbonadedeigen - tenkte jeg....Det skal jeg love dere ikke var lurt! Valpene ble spinnville og overfalt handa mi som om det skulle være juret til Zelante. Plutselig hadde jeg to valper sugd fast i fingrene, mens jeg med den andre handa skulle sørge for at de ikke falt på gulvet.... Det gikk bra, men det var bare en gang jeg prøvde å gi to valper samtidig. Siden valpene mine var så ville etter det de egentlig ikke skulle like, så måtte jeg ringe til en "konsulent" (utrolig kjekt med oppdrettervenner som svarer på alle rare spørsmål) og få vite hvor mye de kunne få første gang, jeg var redd for at om de får spise seg mette så kunne de bli dårlige i magen. Jeg fikk gode råd, også fortalte ho at de valpene som ikke hadde fått karbonadedeig ble helt ville etter å smake på de andre. Neida sa jeg, her er det så rolig så, de ligger og sover godt..... Men det skal jeg love dere ikke varte lenge. Når nestemann hadde fått smakt på godbitene våknet resten av gjengen og livet var i full gang. Har dere hørt måkeunger når måkemor kommer med mat i ett reir? Slik hørtes det ut.... (hadde jeg vært på jobb hadde jeg måttet bruke hørselsvern) De stakkarene som hadde fått karbonadedeig ble rundslikket/suttet på av alle de andre. De som ikke slikket eller suttet, hylte etter fantastisk god mat...... Egentlig skulle det vært bilder med lyd i dag - noen kaller det visst video ;-) Men, skal jeg legge ut video her, så krever det redigering og da blir det ikke noe tid til blogging.... Her må en prioritere hardt!
Zelante stakkaren sto og så på valpene og lurte fælt på om det bare var de som skulle få noe godt. Ho syntes det var fryktelig lenge siden ho fikk pannekaker og svinesteik - minst en time så om hunder kan føle misunnelse, så skal jeg love dere at Zelante gjorde det da.
Z fikk belønninga si til slutt. Ho fikk slikke ren skåla - og valpene. Nå ligger alle ti og nyter livet og at de har gode og mette mager :-)
Hvor mange valper finner dere her?
 Nammenam
 Mamma Z har også litt lyst på......


 Minstejenta synes det smakte helt fantastisk



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar