torsdag 19. juli 2012

26.06.12


Så var ni blitt til åtte.
Aqua de Zelantes Ariel the Mermaid ble hentet av Elin, Elise og Jim i ettermiddag.
Ariel er valpen som ble født sist. Ho ble født klokka 18:20 og veide 315 gram og var nest størst i kullet- i begynnelsen hadde ho navnet "orange flette". Ho utmerket seg tidlig med å alltid ha kontroll på hvor maten var, dersom det ikke var en pupp ledig - så bare la ho seg oppå de andre valpene og brukte vekta si på å få trengt seg ned i mellom slik at det ble en pupp til overs til henne likevel.
Når valpene flyttet på stua tre uker gamle, gikk Ariel rett bort i nettingen og satte hodet fast.... Ho hylte, Zelante hylte og jeg forsøkte å holde valpen rolig slik at jeg kunne få henne løs med ei hand mens jeg holdt Zelante borte med den andre handa. Det gikk bra, og om noen tror Ariel tok skrekken av det, så tar de feil. Det kom papp rundt hele valpebingen for å unngå det problemet.
Det er ingen tvil om at Ariel var den ledende i flokken. Ho var den som etterhvert ble mest tuktet av Zelante, og jeg tror det har vært fortjent. Når ho sloss med søsknene, så brukte ho gjerne vekta si for å sikre seg topp plassen. Men, mot Mr grønn hadde ho ingen mulighet - da brukte ho munnen og hylte! Og oppnådde samme resultat!

Ariel er nok den som har den heftigste valpebitingen og når ho er overtrøtt biter ho skikkelig hardt. Men, ho reagerer veldig godt på "auuuuu" - da ser ho på deg med de nydeligste øynene som for å si unnskyld. Ho spiser det meste - unntatt salatblad. Ho elsker å leke både med søsken og mennesker. Ho ble fort mange sin favoritt, det tror jeg kanskje er fordi ho var den som gjorde mest av seg.
Når Ariel fikk "hjemreisebadet" sitt i dag, var ho slett ikke enig i at ho skulle det. Resultatet var at ho stod i dusjen og hylte som om jeg mishandlet henne skikkelig, det var bare det at ho logret samtidig.

Ariel sin favoritt liggeplass siste uka har vært på plata under bordet. Synes det er gøy at en valp velger å legge seg for å sove på ei glassplate. Lurer på hvor ho kommer til å legge seg i det nye hjemmet sitt, blir litt overrasket om det blir der de nye eierne har tenkt :-)

Det blir spennende å følge Ariel fremover, jeg tror ho kan være ganske utspekulert når det er noe ho vil. Jeg tror at hennes nye familie kommer til å få seg mang en god latter - og det blir spennende å se hvor bortskjemt ho kommer til å bli!
Ja, det er trist at ho er reist. Men - det er en del av "gamet" og slik må det bli. Da er det ei stor trøst å ha en skikkelig god magefølelse med de nye eierne hennes. Min største bekymring er at ho blir for bortskjemt (enda mer enn Zelante).

Zelante går og kikker etter Ariel, ho går rundt i stua og ser på alle gjemmeplassene og ho følger veldig med meg når jeg kommer inn etter å ha vært ute fra stua en tur. Det virker ikke som at ho sturer, men ho går og kikker etter nr ni. Kanskje ho skal få ligge i senga i natt?

Første rapport fra Ariels nye eiere låter veldig bra. Ho sov i bilen på veien hjem og etterpå har ho gått og sjekket ut hele huset. Ho er ikke redd, men liker ikke helt den valpen som er inne i speilet. Det er en dum plass å være på, bedre å komme og leke. Også har de fått merke at ho ikke er sosialisert på englestatuer - men etter å ha satt frembeina på skuldrene til statuen og sett henne inn i øynene så ble de visst enige om at alt var greit. Så håper vi natta går fint også!

Fire av valpene skal reise med fly. De skal reise i flybag i kabinen. For at turen forhåpentligvis skal bli litt lettere for de, så har vi i kveld startet en "light-versjon" av burleken. En av de som skal fly med valpen har vært her med flyburet. Jeg tok sjansen på å låne det til alle fire og har startet med å trene en og en til å frivillig gå inn i buret og bli der. Det er utrolig hvor raskt de forstår hva som skal til for å få en bit svinestek - og hvor kjapt de begynner å teste ut hvordan de skal få mer. Alle går nå frivillig inn i buret og legger seg der ei god stund. De ligger der til og med selv om jeg åpner verandadøra. Men, når søsknene kommer stormende inn, da er det slutt:-) Vi rekker noen økter til, så håper jeg at selv om vi sikkert ikke kommer helt i mål, så vil det gjøre turen lettere for de som skal ut og fly.

Zelante var litt fornærmet over at buret til burleken var så lite, så ho måtte få belønning bare for å ligge på utsiden.

Utover det så har jeg hatt hjelp med oppvasken i dag!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar